fbpx

Kontuzje kolana

Staw kolanowy i kontuzje kolana┬á­čŽÁ
Masz z nim problemy?

Jest odpowiedzialny za ruch zginania i prostowania. Zbudowany jest z k┼éykci ko┼Ťci udowej i piszczelowej oraz rzepki. Wi─Özad┼éa podoboczne piszczelowe i strza┼ékowe, oraz krzy┼╝owe przednie i tylne odpowiadaj─ů za stabilizacj─Ö. Nie mo┼╝emy zapomnie─ç o ┼é─ůkotkach dopasowuj─ůcych do siebie powierzchnie stawowe.

Ծ´ŞĆ┬áNajcz─Östsze kontuzje kolana ÔÇô wyst─Öpuj─ů na tle przeci─ů┼╝eniowym lub urazowym (np. skr─Öcenia):
– Skr─Öcenie stawu kolanowego,
– Uszkodzenie ┼é─ůkotek,
– Zapalenie ┼Ťci─Ögien
– Uszkodzenia wi─Özade┼é (np. wi─Özad┼éa krzy┼╝owego przedniego, pobocznego piszczelowego MCL).

Ծ´ŞĆ Przyczyny
1. Urazy mechaniczne ÔÇô skr─Öcenia,
2. Przeci─ů┼╝enia ÔÇô z┼éa rozgrzewka przed treningiem, przetrenowanie, brak odnowy biologicznej.
3. Brak ruchu ÔÇô siedz─ůcy tryb ┼╝ycia.

­čôŹ┬á Rehabilitacja kolana
Najwa┼╝niejszy jest czas. Po zdiagnozowaniu (np. USG, MRI), rehabilitacja kolana powinna rozpocz─ů─ç si─Ö najszybciej jak to tylko mo┼╝liwe. Dzi─Öki szerokiemu wachlarzowi zabieg├│w, lekarz lub fizjoterapeuta wybieraj─ů te, kt├│re ich zdaniem s─ů najlepsze dla danego pacjenta. Nale┼╝─ů do nich mi─Ödzy innymi:
Sirio
Laser wysokoenergetyczny
– Tecar
– Pole magnetyczne
– Terapia manualna
– Trening rehabilitacyjny
Fala uderzeniowa
– Masa┼╝

Zapobieganie – tylko jak? ­čĄĚÔÇŹÔÖÇ´ŞĆ­čĄĚ

Przeci─ů┼╝enia:
– Rozgrzewka,
– Poprawna technika ─çwicze┼ä,
– Kontrola wagi,
– Dbanie o prawid┼éowy zakres ruchu (brak przykurczy, elastyczno┼Ť─ç).

Urazy:
– Trening stabilizacji centralnej i obwodowej,
– Zapewnienie odpowiedniej regeneracji (odnowa biologiczna).

Do kontuzji kolana dochodzi zazwyczaj podczas uprawiania sport├│w kontaktowych poprzez zderzenie zawodnik├│w lub wykonanie gwa┼étownego ruchu, wykraczaj─ůcego poza fizjologiczny zakres. Stosowanie si─Ö do wy┼╝ej wymienionych zalece┼ä przygotuje organizm do intensywnego wysi┼éku (na pecha niestety nic nie poradzimy).